Vogellicht działa od 2022 r. (początkowo jako duo Izquierdo/Lubieniecki) na przecięciu współczesnego performansu i muzyki improwizowanej. Zespół tworzą hiszpańska performerka i poetka Lorena Izquierdo oraz Ryszard Lubieniecki, w tym składzie grający na portatywie i głośnicach wyciągniętych ze starego akordeonu. Podczas występów na żywo zespół łączy działania dźwiękowe z performatywnymi, obejmującymi nieoczywiste wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku. “El pájaro y la casa” (“ptak i dom”; Nasze Nagrania 2024) jest eksperymentalną interpretacją wiersza Loreny Izquierdo pod tym samym tytułem, łączącą w sobie dadaistyczne podejście do poezji z muzyką improwizowaną i nawiązaniami do muzycznej twórczości średniowiecznej. Materiał ukazał się w dwóch różnych wersjach, dostępnych online i na kasetach (wersja niebieska i czerwona).


Lorena Izquierdo Aparicio – wokalistka, performerka i poetka pochodząca z Walencji. Przez ostatnie lata buduje swoją karierę jako niezależna artystka między Hiszpanią a Niemcami, przeważnie działając w Berlinie, a zarazem próbując łączyć muzyczne kultury obu tych państw. W polu jej zainteresowań są wzajemne oddziaływania dźwięku/głosu z performatywnością oraz związanymi z tym aspektami poetycznymi i filozoficznymi. Jej działania są z założenia intermedialne, łącząc ruch, głos, poezję, dźwięk, przestrzeń i czas. Szczególne miejsce zajmują w nich obiekty życia codziennego, z którymi artystka wchodzi w nietypowe relacje i połączenia. Swoją praktykę określa jako “action poetry”.

Ryszard Lubieniecki – kompozytor, muzykolog, instrumentalista, improwizator. Studiował kompozycję i akordeon w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2023 r. obronił pracę doktorską pod kierunkiem prof. Remigiusza Pośpiecha w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Poza akordeonem gra również na średniowiecznych instrumentach klawiszowych (portatywie i clavisimbalum). Współzałożyciel tria muzyki współczesnej Layers i zespołu muzyki średniowiecznej Vox Imaginaria oraz bardziej efemerycznych zespołów muzyki improwizowanej, m.in. Vogellicht, Widzicie i Lubieniecki/Rupniewski. Autor monografii “Musica i memoria w późnośredniowiecznych traktatach muzycznych I połowy XV wieku” (Wrocław 2025).